DE POSITIEVE MOOR _ ‘Ik heb er smakelijk om moeten lachen, want in het Riffijns heeft moor helemaal geen negatieve betekenis. Maar niemand die er een moor om vraagt.’
Schrijver Asis Aynan over het HEMA-besluit om moorkoppen voortaan chocoladebol te noemen.
BANG VOOR EIGEN IDENTITEIT _ ‘In vind Pinterest de slechtste uitvinding ooit. Het is de reden waarom iedere Airbnb er hetzelfde uitziet. Mensen zijn vaak te bang hun eigen identiteit te zoeken. Ze parafraseren liever bestaande stijlen en meningen.’
Grafisch ontwerper Sang Vandenbosch over de digitale eenheidsworst.
MUZIEKBOXEN OP HET STRAND _ ‘Ik vrees dat we met te veel op deze aarde zijn. Ik denk aan alle landschappen die ikzelf nog heb gezien, maar die verdwenen zijn voor de generaties na mij. Aan alle bijzondere plekken in steden die onherroepelijk zijn opgeofferd voor lelijke constructies. Aan alle pulp die over de media over ons heen wordt gestort. Aan de toenemende commercialisering. Aan het lawaai. Aan de muziekboxen op het strand. Blijkbaar denkt men dat we niet meer naar de stilte van de zee kunnen luisteren.’
Kunstenaar Jan Vanriet heeft alle reden om melancholisch te zijn.
ROYALE BELASTINGONTDUIKERS _ ‘De belastingvoordelen waar alleen onze monarchen recht op hebben, is een speer in het hart van de gelijkwaardigheid en haalt in feite een streep door artikel 1 van de grondwet.’
Het kan niet vaak genoeg gezegd worden, dacht Volkskrant-columnist Erdal Balci.
PROVINCIALE VERNAUWING _ ‘Als we de Verlichting afdoen als witte cultuur en dus als exclusief, dan missen we juist de positieve kant ervan: de interesse in andere culturen – en niet in specifieke rassen – die we allemaal kunnen delen. (…) Een obsessie met identiteit, raciaal of nationaal, is altijd een verarming, een provinciale vernauwing. Grote beschavingen komen voort uit vermenging. Dat is de belangrijkste les die we kunnen leren van de Verlichtingsdenkers.’
Schrijver Ian Buruma in NRC over de verwarring tussen ras en cultuur.