IGOR, JOERI, ANNA, STAS, ANASTASIA, NATASJA _ ‘Igor Domnikov, Joeri Tstsjekotsjichin, Anna Politkovskaja, Stas Markelov, Anastasia Barboerava, Nastasja Estimirova, dit zijn de mensen die vandaag de Nobelprijs ontvangen’.
Nobelprijswinnaar Dmitri Moeratov eert zijn zes vermoorde collega’s bij Novaja Gazeta
STORYTELLING ALS GREENWASHING _ ‘Ik vind storytelling vaak een soort greenwashing, ik houd niet van die term. Er is niets mis met verhalen vertellen, maar je moet wel het echte verhaal vertellen. Storytelling is gekaapt door marketeers om producten aan de man te brengen. Dat is juist wat ik niet wil.’
Christien Meindertsma hecht nog waarde aan oorspronkelijkheid
DOKTER IK BEN ZO BANG _ ‘Boerend na dit bord lauwe pap met amper krenten sloeg ik het boek dicht en klikte Dokter Bernhard op YouTube aan. ‘Zeg me alleen de waarheid maar/is hij nu niet meer in gevaat/Dokter, ik ben zo bang/ is hij nu niet meer in gevaar/Dokter, ik ben zo bang.’ Heerlijk. Verrukkelijk. Wat een stem. Wie zo kan zingen hoeft toch geen boek te schrijven?’
Sylvia Witteman over de autobiografie Kwam een vrouw bij de slijterij van Bonnie St. Claire
IN DE EFTELING _ ‘Elke dag dat ik hier ben, doe ik iets voor de eerste keer. Naar de bibliotheek, naar het museum, naar het zwembad, ik kan dansen en zingen op een podium met weinig kans dat een terrorist binnenvalt. (…) De meeste mensen hebben niet door hoe bijzonder dat is. We waren eens in de Efteling, en ik verbaasde me erover: waarom moet je naar zo’n park? Jullie wonen al in de Efteling.’
De Afghaanse vluchteling en theatermaker Qadir Nadery woont sinds 2015 in België
ONS GELUK RAAKT OP _ ‘Decennia van lage prijzen, gasbellen en historische voorsprongen hebben ons te veel zelfvertrouwen gegeven. We verblinden onszelf met productiviteitscijfers die al jaren niet meer groeien en ongelijkheidscijfers waarin het halve verhaal wordt verteld. Ons geluk raakt op en dat gaan we voelen. We zullen harder moeten werken voor dezelfde welvaart.’
Sander Schimmelpenninck probeert het volk wakker te schudden
COLLAGE VAN HEBZUCHT _ ‘Het verzameld werk van John de Mol is een collage van hebzucht. Als geen ander weet hij de tijdgeest te vangen. Hij houdt ons al jaren een spiegel voor: de meeste mensen, uitzonderingen daargelaten, doen alles voor geld. Alles.’
Marcel van Roosmalen keek naar De dansmarathon
STAPJE TERUG _ ‘Als we gaan stellen: alleen mensen van kleur kunnen elkaars literaire werk begrijpen en vertalen, dan zet je mijns inziens een stap terug in het emancipatieproces.’
Stefan Hertmans over de emancipatorische bewegingen van deze tijd
ANGSTAANJAGEND _ ‘De pathologisch robotische ceo wenst de wereld net zo robotisch te maken als hijzelf, en dat is, naast grappig, ongelooflijk angstaanjagend.’
Columnist Loes Reijmer over het metaversum, het nieuwe speeltje van Marc Zuckerberg
VERDIENSTELIJKE MIDDENMOTER _ ‘We schijnen tevreden te moeten zijn omdat Nederland qua coronadoden een verdienstelijke middenmoter is. Waarbij buiten beschouwing wordt gelaten wat er is aangericht door hartpatiënten, kankerpatiënten en anderen op behandeling te laten wachten.’
Kustaw Bessems corrigeert de zoveelste zelffelicitatie van Mark Rutte
EEN ANDER KALIBER _ ‘Of het nu gaat om de obsessie met het bereiken van de ’top’, het hip maken van de hijab of het door ingewikkelde lettercombinaties uitdragen van identiteit, alles lijken vrouwen er tegenwoordig voor over te hebben om níét, zoals Oosting, op zichzelf aangewezen te hoeven zijn.’
Daniela Hooghiemstra las de biografie van Jeanne Bieruma Oosting (1898-1994)
BLAUWE PAKKEN EN BRUINE SCHOENEN _ ‘Zullen we niet, naar analogie met de hoofddoek, de combinatie blauwe pakken en bruine schoenen moeten gaan verbieden, want dat lijkt stilaan toch ook de uiting van een of ander geloof?’
Josse De Pauw verdiepte zich in de uniformiteit van kleding
LIEFDE, KRACHT, BEVESTIGING _ ‘Het lijkt er wel op dat liefde een belangrijk ding is. Het lijkt erop dat mensen kracht geven een goed iets is. Het lijkt erop dat bevestiging, geven en krijgen, cruciaal is. Het lijkt erop dat aardig zijn een groots iets is. Als iemand zich gedraagt als een klootzak dan is dat meestal omdat hij een klootzak is.’
Warren Ellis, violist in The Bad Seeds, over de vraag of hij iets van het leven begrijpt
BESCHERMVROUWE VAN DE UNIBRAUW_ ‘De expositie Viva la Frida hamert op ‘levenskunst’ ondanks het levenslangs lijden van de besnorde kunstenaar, beschermvrouwe van de unibrauw en ‘icoon’ van een nieuwe generatie sexy-feministen, die zelf weliswaar hun wenkbrauwen laten epileren in de schoonheidssalon, maar het allemaal wel bad ass vinden, van Frida.’
De mytheforming rondom Frida Kahlo neemt hypocriete trekken aan, noteert Margriet Oostveen