DOUCHEN _ ‘Crisisbeleid van Rutte IV bestaat uit Postbus 51-spotjes. Boetsja ruimt de slachtoffers op. Nederland gaat korter douchen. Daar zal Poetin bang van worden.’
Caspar Thomas in De Groene Amsterdammer over de Nederlandse reactie op de oorlog in Oekraïne.

MORAAL _ ‘Tja. Je zou het natuurlijk ook zonder moraal kunnen vertellen. En zonder de pretentie dat we hier een volksaard of les uit kunnen halen. Gewoon: dit is er gebeurd. Zo gaat dat.’
Wilfred Takken over Daan Schuurmans als ‘geschiedenisleraar’ in de qua kijkcijfers succesvolle tv-serie Het verhaal van Nederland.

HANGPLEK _ ‘Zoals je muzikantenmuziek hebt – voor muzikanten die elkaar willen imponeren – is Twitter een mediamedium: een hangplek voor journalisten en personen die journalistieke aandacht willen.
Marc Hijink in NRC over de in populariteit dalende berichtenservice.

VERBEELDING _ ‘Kunstenaars worden niet geacht conclusies te trekken, maar nieuwe vergezichten te openen. Verbeelding, geen waarheid. Maar wat als de waarheid de verbeelding overstijgt?’
Hans den Hartog Jager suggereert in NRC dat de werkelijkheid complexer, gelaagder en verwarrender is dan een kunstwerk ooit kan zijn.

WAANZIN _ ‘Ik had geen enkel idee meer of wat ik had gemaakt complete waanzin was, en of het moreel wel te rechtvaardigen was om over zoiets intiems te schrijven dat ook een ander aangaat.’
Schrijver Auke Hulst over zijn Libris-genomineerde roman De Mitsukoshi Troostbaby Company

ERGER _ ‘Leiders moeten ons voorbereiden op prijsstijgingen, cyberellende, sociale offers, misschien wel erger. Mensen kunnen veel hebben en zetten zich graag in voor een hoger doel. Maar alleen als ze weten waar ze het voor doen.’
Caroline de Gruyter stelt in NRC vraagtekens bij de politieke moed van de EU-leiders.

TRIBUNALEN _ ‘Als er hier in Nederland gedreigd wordt dat er ‘tribunalen komen’, als er hier in Nederland in één moeite door de rechtspraak, de parlementaire democratie en de journalistiek weggezet worden als leugenmachine, als er gesuggereerd wordt dat de EU een complot is, of dat George Soros de wereldmacht in handen heeft, dan is de propagandamachine van Poetin nooit ver weg.’
NOS-correspondent Kysia Hekster in haar lezing op 4 mei tijdens een herdenkingsbijeenkomst voor de ondergrondse pers.

RAMPSPOED _ ‘Hoeveel rampspoed heeft deze ene uiterst middelmatige man (we geven er de voorkeur aan zijn naam niet te noemen) gebracht aan tientallen miljoenen mensen – Oekraïners in de eerste plaats. Maar hoeveel heeft hij ook aan Russen niet ontnomen, aan sommigen hun verstand, aan anderen, zoals wij, hun leven.’
De Russische schrijver Maxim Osipov ontvluchtte na de inval in Oekraïne zijn geboorteland.

VERVEELD _ ‘We zijn zo verveeld geraakt met al onze vrijheden dat we ze voor lief nemen. We zijn met onszelf bezig. Het eigenbelang moet beschermd worden, met tot gevolg dat alles wat over het grotere geheel gaat, wordt weggeduwd.’
Schrijfster Lisa Weeda (Aleksandra) maakt zich in De Volkskrant boos over haar generatiegenoten.

HALFJE VOLKOREN _ ‘Heeft een land waar duizenden vaak goed opgeleide jonge mensen pizza’s of een halfje volkoren rondbrengen voor verlieslatende bezorgbedrijven werkelijk gebrek aan arbeidskrachten, of zetten we de menskracht onverstandig in?’
Vraagt oud-Eerste Kamerlid Mirjam de Rijk zich af in de Groene Amsterdammer

DE DERDE DAG _ ‘Ik las het boek in twee dagen. Op de derde dag schreef ik de opera.’
Componist Wim Henderickx over de De bekeerlinge van Stefan Hertmans, deze maand als opera te zien in Antwerpen en Gent.

VERSLAAFD _ ‘Techbedrijven zijn zo hard bezig met onze aandacht te kapen en ons verslaafd te houden aan de telefoon voor hun eigen gewin, dat we de tijd niet meer nemen om naar onszelf te houden.’
Filosofe Miriam Rasch in De Standaard over techbedrijven die beweren je beter te kennen dan je eigen moeder.