Graficus en fotograaf Jo Brunenberg verzamelde al vroeg fotografica, zowel camera’s als 19de-eeuwse fotografische procedés. De verzamelwoede begon 1982 toen hij op een beurs voor fotografica in Keulen een foto van twee halfnaakte jonge mannen aantrof, gemaakt door Wilhelm von Gloeden (1856-1931). De Duitse fotograaf was ongekend populair; Oscar Wilde, Richard Strauss en vorsten als koning Alfons XIII, de Britse koning Eduard VII en de jonge keizer Wilhelm II bezochten zijn Siciliaanse studio. 

© Denis Dailleux, Egypt, Mother and Son

De foto van Von Gloeden was voor Brunenberg de start van een nieuwe passie: het verzamelen van fotografie met mannelijk naakt. Brunenberg: ‘Achteraf gezien was niet alleen mijn belangstelling voor de historie van de fotografie een motief om die foto te kopen, maar ook de aantrekkingskracht die uitging naar foto’s van het naakte mannelijk lichaam.’

© Eveline van Duyl, Pussy, 2002

De collectie van Jo Brunenberg (Stramproy, 1949) geeft niet alleen een beeld van de ontwikkeling in technieken en stijl, ze zegt ook iets over de veranderende tijdgeest. Met de voortdurend wisselende moraal veranderde ook de kijk op mannelijk naakt, van de preutse Victoriaanse tijd eind 19de eeuw via de vrijmoedige jaren zestig van de vorige eeuw tot de ‘nieuwe preutsheid’ van vandaag. 

Kimbei Kusakabe, Post runner, ca. 1880

Zo’n zestig originele afdrukken van foto’s van mannelijke naakten uit Brunenbergs verzameling zijn nu te zien in de Pennings Foundation in Eindhoven; de titel The [Un]fortunate Man verwijst naar die wisselende kijk op mannelijk naakt. 

© Arthur Tress Archive 2024

Wilhelm von Gloeden ca. 1904

The [un]fortunate man. De verzameling Jo Brunenberg. Van 27 juli t/m 24 augustus in Pennings Foundation in Eindhoven. penningsfoundation.com