Sinds vorig jaar staat zo nu en dan de Antwerpse Wolstraat op stelten. Dan klinkt er trompetgeschal, het geluid van klingelende glazen, van chaos en verbroedering. Het is op nummer 23, bij galerie Ponti, de deur staat open.
Soms is het zo druk dat de politie komt om de mensen van de trambaan af te houden. Wat er aan de hand is? Er wordt een nieuwe tentoonstelling geopend. Zo gaat dat nu eenmaal.
Ponti is het galerieproject van Yoeri Vanlangendonck (de helft van Callewaert Vanlangedonck in de Sint-Jacobstraat), David Vermeiren, Thor Salden en Beau Stollenwerk dat volledig gefocust is op hedendaagse kunst. Er zijn geen grenzen. De jonge kunstenaars die er hun werk tentoonstellen, hoeven zich niet te beperken tot één medium voor het uiten van hun artistieke drang.
Oké, dat soort galeries zijn er wel meer. Maar wat maakt Ponti nu zo bijzonder dat elke opening zo stormloopt?
De galeriewereld is vaak wat gelikt. Het draait om handen schudden met de juiste mensen, om goede etiquette, om stilte, serieus zijn. Dat zijn doorgaans niet de kwaliteiten die horen bij de kunstenaars die in de galeries exposeren. Ponti heeft een rauwer randje, net zoals de kunstenaars, zonder expliciet punk te willen zijn. Integriteit naar de kunstenaar: dat is Ponti’s punk.
Momenteel exposeren er twee kunstenaars die goed passen bij het idioom van de galerie: Manu Engelen en Niels Vaes. Van Manu Engelen (1984) moet je geen pure, kille abstractie verwachten: zijn schilderijen zijn geworteld in dagelijkse observaties en vervolgens vertaald in opvallende kleuren en bekende vormen die een gevoel van nostalgie bij de beschouwer opwekken. Denk bij Engelen aan plastische algengroene vormen, Star Wars-achtige lichtstrepen en landschappen die niet in het echt kunnen bestaan.
De andere jonge kunstenaar van Belgische bodem in Ponti is de in Brussel gevestigde Niels Vaes (1987). Zijn werk bestaat uit ingrepen in de ruimte die uit onverwachte hoek komen, zoals een groot grasveld dat gebrandmerkt is met Louis Vuittonlogo’s. Ook zijn er experimentele schilderijen met vaak rauwe en getormenteerde vormen. Vaes schuwt de symbolische, historische en psychologische thema’s.
Zo laat Ponti zien dat de leus ‘Don’t believe the hype’ achterhaald is. Do believe the hype.
Manu Engelen en Niels Vaes, STAARMODUS. Van 13.10 t/m 19.11 in Ponti, Antwerpen. pontispace.com