Chaos is met zijn creatieve potentie en zijn schurende schoonheid de basis van HAVOC. Het is een nieuwe theatervoorstelling van Haider Al-Timimi waarin hiphop, jazz en breaking samenkomen. DOOR RENÉ VAN PEER
‘Ik wil de chaos vieren, en de mensen die niet in systemen passen’, zegt choreograaf en theatermaker Haider Al-Timimi (Bagdad, 1979), artistiek leider van theater Antigone in Kortrijk. In zijn voorstelling HAVOC behandelt hij het thema van mensen en culturen die zich niet conformeren aan bestaande machtsstructuren en wil hij een antwoord bieden op de doorgeslagen bureaucratisering van vandaag.
‘Alles is zo ver gesystematiseerd dat er minder mogelijkheden zijn voor nieuwe zachte botsingen. De gevestigde orde ziet zulke impulsen al gauw als rebels, als ondermijnend, en heeft er angst voor. Met mijn vader, die bioloog is, spreek ik weleens over chaos, waaruit het leven steeds nieuwe vormen creëert. Dat bracht me op het idee om een voorstelling rond dat thema te maken.’
Een van de bewegingen die schuren met het maatschappelijk bestel ontstond zo’n vijftig jaar geleden in de South Bronx, een wijk in New York waar minderbedeelde bevolkingsgroepen wonen. ‘Het sprong op als paddenstoelen uit de grond, die als bij toverslag ineens overal opduiken: met tags en graffiti lieten de mensen weten dat ze er zijn. Ze trokken kartonnen dozen uit elkaar, maakten er vloeren van waar ze op straat gingen dansen. Dichters spuwden hun poëzie luidkeels van de daken. Maar die ging ook over liefde en schoonheid.’
Voor de voorstelling HAVOC heeft Al-Timimi breakers, hiphoppers en krumpers bij elkaar gebracht – krumping is een stijl die gebaseerd is op improvisatie en die soms bijna gewelddadig kan schuren, met een heel eigen schoonheid. De soundtrack is opgebouwd met jazz en hiphop beats. ‘Het wordt een heel energetische voorstelling. Deze dansers bliezen me omver. Ze hebben allemaal iets met theater, net als ik. Ik ben begonnen als breaker, heb me vandaaraf ontwikkeld naar hedendaagse dans bij Anne Teresa De Keersmaeker. Daarna ben ik verdergegaan als theatermaker.’
In de voorstelling zitten herkenbare symbolen, zoals het begin van grote omwentelingen. ‘Veel revoluties zijn begonnen door één enkele persoon. Bijvoorbeeld die Tunesiër die zichzelf in brand stak; die daad markeerde het begin van de Arabische Lente. En we kennen allemaal het beeld van de man die op het Plein van de Hemelse Vrede voor een tank ging staan. Dat werd een pas-de-deux voor mens en tank.’
Haider Al-Timimi, HAVOC. Op woensdag 25 oktober in de Warande, Turnhout. warande.be
Dit artikel is onderdeel van &PAPER en valt buiten de verantwoordelijkheid van de ZOUT hoofdredactie.