Ook tijdens de lockdown zoekt philharmonie zuidnederland contact met scholen en scholieren. Bijvoorbeeld via een online High Five! van scholier en musicus. door Emile Hollman

‘In een week dat het orkest Mahler op het programma heeft, moet je de musici natuurlijk even niet lastig vallen met een extra educatie project’, zegt Adeline van Campen die sinds 1989 bij de afdeling educatie van philharmonie zuidnederland werkt. ‘De corebusiness van een orkest is zo goed mogelijk klassieke muziek spelen. Maar ik hoor musici vaker zeggen dat ze door het spelen voor en met jongeren ook anders contact maken met het publiek tijdens een gewoon concert.’

Stel je voor, zegt Van Campen, dat we elke leerling de gelegenheid kunnen bieden om tenminste een keer in zijn jeugd een symfonieorkest te laten horen. Bij philharmonie zuidnederland heeft educatie een prominente rol gekregen. Op vele manieren worden verbindingen gelegd met het onderwijs en dus met jongeren. Jaarlijks ervaren ruim 17.000 leerlingen live klassieke muziek. In de concertzalen en theaters speelt het hele orkest educatieve voorstellingen. Daarnaast heeft het orkest een aantal bevlogen musici die ensemble voorstellingen of workshops op scholen verzorgen. Zij worden hiervoor opgeleid. 

Dat muziek belangrijk is voor kinderen, lijkt evident. ‘Via de muziek en muzikale ontmoetingen leren ze dat je je ook op een andere manier kunt uitdrukken dan met tekst en cijfers. Via muziek kunnen ze andere talenten ontdekken.’

Wat volgens Adeline van Campen goed werkt is een participatieconcert, waar kinderen mee mogen zingen met het orkest. Maar ook een verstillende, verdiepende voorstelling kan ook heel goed werken. Peer Gynt en Le Carnaval des Animaux doen het altijd goed maar Van Campen gaat verder. ‘”Je gaat Schuberts strijkkwartet Der Tod und das Mädchen toch niet aan kleuters laten horen’, zeggen ze dan. Dat doen we wél. Alleen zeggen we dat het over een heel zielige muis gaat.’ 

Het afgelopen half jaar heeft het orkest veel concerten en projecten moeten afzeggen. Vandaar dat er online projecten worden ontwikkeld die ook waardevol blijven na corona. Zoals High Five! Music. Jongeren worden gevraagd om een kleine compositie te maken voor een eenzame oma of een vriendje dat ze missen. Een van de orkestleden reageert daar vervolgens op in een filmpje. ‘In de pilot heeft een van onze musici in het donker bij een waxinelichtje naast een boom een spannend stukje muziek opgenomen. Dat brengen we samen met de compositie van de jongeren die het vervolgens naar oma kunnen sturen. Mooi toch?’

philharmoniezuidnederland.nl/educatie


Dit artikel is onderdeel van &PAPER en valt buiten de verantwoordelijkheid van de ZOUT hoofdredactie.