Een bezoek aan mijn tante Krista is behalve gezellig ook een les in nederigheid. Krista is empathisch en heeft altijd een luisterend oor voor haar nicht. Al wil juist dát orgaan niet meewerken nu ze wordt geplaagd door een slecht gehoor.
Toen ik haar laatst over een vriend vertelde die een zware ziekte heeft, trok er geen enkel teken van medeleven op haar glimlachend gezicht. Huh? Het duurde even voordat ik begreep dat ze mijn trieste relaas, ondanks gehoorapparaat, niet had verstaan.
Mijn ogen, mijn oren, mijn handen, mijn benen, mijn hersenen. Ze doen elke dag goed werk. Zo goed, dat ik er soms niet bij stil sta dat bijvoorbeeld een lettertype dat ík heel prettig vind voor sommige ZOUT-lezers een obstakel is. Gelukkig laten zij ons dat weten, ik noem het de collectieve intelligentie van ZOUT. Daarom treft u in deze nieuwe ZOUT 6/7 een ander, beter leesbaar lettertype aan. Laat ons weten of het bevalt!
Ook bij de recente restyling van ons online magazine ZOUT op ZATERDAG stonden overzichtelijkheid en leesbaarheid voorop. We horen graag wat u ervan vindt. Was u nog geen lezer? Schrijf u in via zoutmagazine.eu/opzaterdag
Over toegankelijkheid gesproken. In de contreien van kunst en cultuur lijkt die in Nederland een serieus punt van zorg te worden. De coalitie van PVV, VVD, NSC en BBB wil de btw op theater- en museumkaartjes van 9 naar 21 procent verhogen, een belachelijk staaltje pestpolitiek dat van cultuur precies datgeen gaat maken wat deze partijen haar verwijten: een speeltje van een elite, want toegankelijk voor een kleine groep mensen.
Vroeger was een cultuurblad een nice to have. Vandaag is het bittere noodzaak.
Met een extreemrechtse kabinet op komst worden het extreem onzekere tijden voor makers in kunst, cultuur en media. Ook bij ZOUT maken we ons zorgen. We waren er al mee bezig, maar gaan nu met een extra versnelling inzetten op een duurzame verbinding met onze lezers. We laten ons inspireren door Belgische en Duitse media met een soortgelijk lezerspubliek als ZOUT en bestuderen hoe zij zich hebben georganiseerd. We kijken daar naar breed gedragen coöperatieve structuren waarin lezers, journalisten, uitgevers en adverteerders samen de basis van de onderneming vormen, en samen het financiële en sociale kapitaal inbrengen.
De komende maanden gaan we onderzoeken of en hoe we ook ZOUT op een coöperatieve manier kunnen organiseren. Met het uitgangspunt dat al meer dan zeventien jaar onze drijfveer is: het maken van een inspirerend, aansprekend en onafhankelijk medium voor kunst en cultuur.
Wat er in die jaren wél is veranderd: toen we begonnen was een cultuurblad een nice to have. Vandaag de dag is het bittere noodzaak.
In een uitdunnend medialandschap is er meer dan ooit behoefte aan een onafhankelijk platform voor kunst en cultuur. Laten we een statement maken tegen de in Den Haag beoogde afbraak van de sector.
Ik heb alvast ingetekend voor dit avontuur. We houden u over de ontwikkelingen bij ZOUT op de hoogte. Wilt u alvast ideeën inbrengen, laat het ons weten!
CHRISTIANE GRONENBERG, uitgever
PS: Dat de behoefte aan grensverleggende, multiculturele en inclusieve kunst onder de lezers onverminderd groot is, bewijst de vlot lopende voorverkoop van onze trip naar kunstenfestival Ruhrtriennale. ZOUT-on-tour gaat op 25 augustus naar de openingsvoorstelling van de Ruhrtriennale, I Want Absolute Beauty van festival-intendant Ivo Van Hove. Er zijn nog tickets. Heeft u interesse? Ga naar zoutmagazine.eu/beleven