Laten we het de Poetin-paradox noemen. Hoe harder de Russische president aan zijn imago van machtig, mannelijk en potent staatshoofd werkt – denk aan Poetins ‘vakantiefoto’s’, paardrijdend en vissend met ontbloot bovenlijf – , hoe duidelijker ik het tegenovergestelde zie: een klein jochie in een zandbak, schreeuwend om zijn zoekgeraakte rode schepje. Terwijl er nog vijf andere schepjes voor hem liggen.
Zo’n acht jaar geleden annexeerde dat jongetje de Krim. Dat hij nu de onrust in Oekraïne verder opstookt, belooft weinig goeds. Zo’n type is nooit tevreden, al heeft hij zandschepjes in alle kleuren van de regenboog. Maar zou hij zijn militairen echt Oekraïne insturen?
Toen het Sovjetleger in 1944 voor de deur van de Oekraïense stad Odessa stond, zal geen enkele van de daar gestationeerde Duitse soldaten ook maar één seconde aan blufpoker hebben gedacht. Ze maakten zich uit de voeten.
In één van de Duitse treinen richting het Westen reisde in 1944 een 21-jarige Russische vrouw mee. Tatjana Filippovna Stojanowa had in Odessa in een Duits lazaret gewerkt. Ze had er de Nederlander Pieter Boon leren kennen. Ze besloot hem achterna te reizen.
Een jonge Russische vrouw die in oorlogstijd in haar eentje dwars door Europa trekt, van Odessa naar Velsen, naar de man op wie ze stapelverliefd is – maar die al getrouwd blijkt te zijn. Het is ideale stof voor een podcast, ontdekte haar kleinzoon, de Nederlandse acteur Willem Voogd. Met hem reizen we naar Odessa, Boedapest en Wenen en door de fascinerende memoires van zijn ‘baba’.
Willem Voogd, Baba. NTR / NPO Radio 1, 2021. nporadio1.nl