Joost Segers is artistiek ontwikkelaar bij VIA ZUID. Corona hakte er aardig in bij de jonge makers. ‘Hun werk ontstaat in wezen in de live ontmoeting met het publiek. Dat hebben ze heel erg gemist.’ door René van Peer

Sinds een jaar is Joost Segers (Tilburg, 1988) nu werkzaam bij VIA ZUID om jonge talenten op te sporen en te begeleiden. Daarnaast is hij hoofd van Spring Academy, onderdeel van het Utrechtse SPRING Performing Arts Festival. ‘Die twee klussen vullen elkaar aan’, zegt Segers. ‘SPRING is een festival voor podiumkunsten waarin zowel grote internationale namen als nieuwe talenten optreden, in voorstellingen met een rauw randje. Voor allebei geldt dat ik jonge makers kan steunen in hun ontwikkeling, bijvoorbeeld door ze aan elkaar te spiegelen of door situaties te creëren waarin dat kan gebeuren.’

Met artistiek directeur Jackie Smeets is Segers verantwoordelijk voor het selecteren van de kunstenaars met wie VIA ZUID werkt. ‘Artistieke kwaliteit staat natuurlijk voorop. Daarnaast moeten ze iets toevoegen aan het kunstenlandschap, bijvoorbeeld op een vernieuwende manier actief zijn in een hybride gebied tussen disciplines. We zoeken mensen die een binding hebben met de provincie. Diversiteit is ook van belang op het gebied van gender, culturele achtergrond, en de doelgroep waar ze zich op richten. Elke maker vliegt dat op een eigen manier aan. Zo gaat Laila Claessen een samenwerking aan met Argos, een partner buiten het culturele veld.’

Joost Segers bij een activiteit van VIA ZUID. foto Erwin Penners

Het afgelopen jaar heeft wel zijn stempel gedrukt op de makers die verbonden zijn aan VIA ZUID. Veel van hen zijn blijven werken aan voorstellingen die nog niet gespeeld kunnen worden, aldus Segers. ‘Er is veel digitaal gegaan. VIA ZUID heeft in samenwerking met SoAP Maastricht en platform voor transdisciplinair talent C-TAKT het jaarlijkse festival Winternights grotendeels online georganiseerd. Dan merk je dat sommigen dat medium heel goed in de vingers hebben. Maar voor veel makers was het toch een jaar van vleugjes hoop en uitstel. Ze zijn extra gemotiveerd om weer voor publiek op te kunnen treden. Hun werk ontstaat in wezen in de live ontmoeting met het publiek. Dat hebben ze heel erg gemist.’

Ziet Joost Segers veel verschillen tussen makers uit Utrecht en Limburg, of juist overeenkomsten? ‘Nee. Je zou hooguit kunnen zeggen dat makers uit de randstad eerder werken met ‘randstedelijke’ thema’s. In Limburg zijn wat meer makers die de kunst van de poëtische mijmering verstaan, wellicht is dat de invloed van het landschap en het gevoel van uitgerekte ruimte en tijd die je er kan ervaren.’

viazuid.com

 


Dit artikel is onderdeel van &PAPER en valt buiten de verantwoordelijkheid van de ZOUT hoofdredactie.