IDEALEN _ ‘Er is dus niks mis mee dat idealen verwateren. Dat is beter dan geen idealen: want wat moet je dan?’
Toneelschrijfster Lot Vekemans over haar jongste stuk Momentum.
ZONNEBLOEMEN _ ‘Gehoorzaam als zonnebloemen buigt iedereen het kopje in dezelfde richting.’
Columniste Elma Drayer over de liquidatie van een schilderij met witte mannen in Leiden.
WAAR BLIJVEN DE VROUWEN _ ‘Waarom telt een ‘schrijver’ meer mee dan een ‘schrijfster’? Telkens als je een mannelijk woord tegenkomt, denk je eerst aan een man. Waar blijven de vrouwen dan?’
Suzanna Jansen (De omwenteling of de eeuw van de vrouw) is geen schrijver, maar schrijfster.
LEREN WE DAN NIETS? _ ‘Leren we dan niets in de politiek? Waarom bezuinigen we zoveel op jeugdzorg, terwijl we miljarden aan energiecompensatie uitkeren aan mensen die het helemaal niet nodig hebben? Terwijl we bakken incidenteel geld het onderwijs inpompen, zodat commerciële bureaus de zakken kunnen spekken?’
Merel van Vroonhoven over twaalf jaar decentralisatie en marktwerking.
HARD LABEUR _ ‘Schrijven is het tegendeel van de vrijheid te zoeken om jezelf uit te drukken. Het is door en door technisch. Het is hard labeur. Zij die het hardst werken, zijn er het best in’
Rachel Cusk over de hardnekkige romantiek die aan het schrijverschap kleeft.
NIET GEKEKEN _ ‘Wat me ergert is dat het altijd iets triomfantelijks heeft: we hebben iemand herontdekt! Dan denk ik: ze was er de hele tijd al, je hebt gewoon niet gekeken.’
Biografe Mirjam van Hengel over de voor de derde keer herontdekte schrijfster Dola de Jong.
MEER DODEN _ ‘Het is fascinerend dat in 2020 in Europa meer doden vielen door luchtverontreiniging dan door covid-19. Maar vanwege covid werd de hele economie platgelegd.’
Marcia Luyten in De Volkskrant over de stand der dingen.
LEREN FALEN _ ‘Ik krijg de kriebels van die focus op presteren. Ik leer mijn studenten om te falen, keer op keer, tot ze gieren van het lachen, en hun hart opengooien.’
Actrice Terence Schreurs runt ook een acteeropleiding.
AFSTAND NEMEN _ ‘Op een gegeven moment voelde ik dat ik iets slechts moest doen: opzettelijk afstand nemen van wat er gebeurt in de wereld, stoppen met Twitter, stoppen het nieuws tien keer per dag te lezen, me minimaal te informeren.’
Schrijver Paolo Giordiano kon van woede en frustratie over de Russische inval in Oekraïne een tijdlang niet werken.
TOXISCH _ ‘Het faillissement van Jazz en Muziek, de vzw achter Gent Jazz en Jazz Middelheim, luidt hopelijk het einde in van een tijdperk van toxisch leiderschap en van incentive-gedreven sponsoring.’
Coördinator Franky Devos van Gents kunstencentrum VIERNULVIER in De Standaard.
AFGESLOTEN _ ‘Daar wil ik nog niet over nadenken. Daar heb ik me voor afgesloten. Dat voel ik over een paar maanden wel.’
Galeriehoudster Cokkie Snoei op de vraag wat ze het meest gaat missen nu ze ermee ophoudt.
VOORSPELBAAR _ ‘De groei van het fascisme in West-Europa was voorspelbaar: Zweden is een duidelijk voorbeeld.’
Professor Vicente Navarro (John Hopkins University) over de langetermijngevolgen van neoliberalisme.