Dat rebelse heeft Germaine Sijstermans altijd wel gehad. Bijvoorbeeld door al vroeg te kiezen voor hedendaagse klassieke muziek. “Zoals andere leeftijdgenoten zich afzetten tegen de mainstream popmuziek door gangsta rap of heavy metal te luisteren.” Door Emile Hollman
Niet dat Germaine Sijstermans (Heerlen, 1987) het klassieke repertoire heeft afgezworen. Ze vind het leuk om in kleine bezetting kamermuziek te spelen. Maar haar hart ligt bij het hedendaagse genre.
Met dank aan Arno Dieteren en zijn vrouw, klarinettist Paulien Dieteren die gelden als pioniers op het vlak van de hedendaagse muziek in Limburg. Van hem kreeg ze pianoles, zij gaf haar klarinetles voordat Germaine naar het Conservatorium in Den Haag ging.
In 2013 kwam ze terug. “Zonder productiehuis Intro in Maastricht had ik al lang weer uitwijken naar elders”, geeft ze aan. “Als VIA ZUID er niet was geweest dan zou mijn ontwikkeling veel langzamer zijn gegaan. Ik heb nu het gevoel dat ik een tweede master doe dankzij hun budget voor talentonwikkeling.”
Sijstermans componeert haar eigen muziek waarbij het gebruik en aankleding van de ruimte waar gespeeld wordt zeer belangrijk zijn. Tijdens de voorbije editie van Cultura Nova in september trad zij op te midden van door haarzelf opgezette installaties. Er was veel stilte. “Als het stil is luister je, het luisteren, het anticiperen door het publiek en de musici, het nahoren van wat er heeft geklonken vind ik belangrijk.”
Haar muziek bestaat niet per se uit melodieën of gearticuleerde ritmes, het zijn voornamelijk langere tonen, rustig qua tempo met stiltes, vooral van een zachtere dynamiek. Klanklandschap, meditatieve muziek, jazz, het zijn termen waar Sijstermans niet aan wil. “Het is vrij zacht. De ervaring van de muziek en omgeving komt uit de toehoorder zelf. Sommigen zeggen dat je er bij weg kunt dromen, anderen worden zich juist heel bewust van hun omgeving.”
Ze mag haar rol als musicus graag relativeren. “Ik ben eerst een mens, een dochter, een zus, een partner, daarna een artiest en pas daarna instrumentalist. Ik zie genoeg mensen die heel erg op het ambacht van het instrument gericht zijn, ze gaan eraan voorbij dat heel veel van wat er uit komt als je speelt, een product is van jouw instelling als mens – wat je wilt dat er uitkomt. Ik sta niet in dienst van mijn klarinet. Mijn klarinet is maar een middel.”
Germaine Sijstermans. Op 5 oktober Pitboel Theater Sittard, 20 oktober met Mami Izumi Oortreders Festival Neerpelt en16 december Basklarinetfestijn bij Intro Maastricht. viazuid.com introinsitu.nl germainesijstermans.com