Wim Wenders op Sicilië
De nieuwe film van Wim Wenders gaat The Palermo Shooting heten. Palermo en schieten, dat gaat dan natuurlijk over de maffia. Nee dus. Hoe ik dat weet? Omdat Wenders het mij zelf heeft verteld. We kennen elkaar nog van de tijd dat ik in Heidelberg en hij in Freiburg studeerde en we korte tijd samen in de redactie van het Duitse filmtijdschrift Filmkritik zaten.
The Palermo Shooting gaat over een Düsseldorfse fotograaf die zijn succesvolle leventje ineens niet meer ziet zitten en een nieuw leven en een nieuwe liefde in Palermo vindt. Verleden jaar zomer was Wenders op Sicilië om het project toe te lichten. En passant vertelde hij waarom hij Amerika na zestien jaar de rug heeft toegekeerd. “Omdat ik die leegte van Hollywood zat was. Ik denk dat Amerika ons economisch, politiek en cultureel niks meer te bieden heeft. Volgens mij worden de rollen omgedraaid en gaat Europa Amerika de les lezen.”
En zijn keuze voor Palermo? Hij had Die Italienische Reise van Goethe weer eens gelezen met die prachtige constatering dat wie Sicilië niet heeft gezien, Italië nooit zal leren kennen (vrij vertaald). En verder liggen hier voor hem de locaties voor het oprapen. Palermo is een stad met veel bekende mooie en nog meer onbekende duistere plekken. Die combinatie van schoonheid en duisternis wil Wenders dan ook een belangrijke rol in The Palermo Shooting geven.
Het Siciliaanse licht is een ander argument om hier te komen filmen. Of het nou lente, zomer, herfst of winter is, Sicilië heeft altijd weergaloos licht voor een filmer. De opnamen in Palermo zijn gemaakt in oktober/november van 2007 en dat was sinds lang weer eens een koude en soms ook wat sombere periode op Sicilië. Ik ben benieuwd hoe hij onder die omstandigheden met het licht is omgegaan.
Maar er was nog een andere reden om behalve in zijn geboortestad Düsseldorf ook in Palermo te komen filmen: de centen. Wenders kreeg van een aantal overheden een behoorlijke subsidie (het eilandbestuur, de provincie Palermo en de stad Palermo).
Sicilië heeft namelijk grootse plannen met de filmindustrie. Zo wil de stad Siracusa een grote filmstudio opzetten, zodat niet alleen buiten maar ook binnen gefilmd kan worden. Die studio moet de legendarische filmstad Cinecittà in Rome naar de kroon steken. En dat wil wat zeggen, want Cinecittà is een van de grootste film- en televisiestudio’s van de wereld. Bijna alle grote Italiaanse regisseurs van het einde van de vorige eeuw hebben er hele films opgenomen, van De Sica en Rossellini tot Visconti en Fellini. Daarnaast is de studio vooral bekend geworden door de opnamen van Amerikaanse spektakelfilms als Ben Hur en Quo Vadis.
Binnen- en buitenlandse filmers komen er genoeg naar Sicilië. Elk dorp en elke stad is wel eens decor van een op locatie opgenomen film geweest. Maar of die studio in Siracusa er komt? Ik durf er bijna mijn hele kapitaal op te verwedden, dat dat niet zo zal zijn en dat het de zoveelste luchtbel is die doorgeprikt gaat worden. Het zou me zelfs niets verbazen als Wim Wenders de toegezegde subsidiegelden voor The Palermo Shooting uiteindelijk toch ergens anders vandaan moet zien te halen.
Dat is het fascinerende van Sicilië: fantasie genoeg, maar daadkracht en geld?