Eylem Polat
Kamp-Lintfort (D.), 1993
Maastricht Academy of Media Design and Technology
Veel kunstenaars met een Koerdische achtergrond doen daar iets mee in hun werk. En aanvankelijk, ze was nog maar net begonnen met film en fotografie in Maastricht, zat Eylem Polat op hetzelfde spoor. “Maar ik ben Koerdisch én Duits dus doe ik vooral mijn eigen ding.”
Eylem Polat filmt, fotografeert en schildert. Op de academie studeert ze af op fotografie maar het is niet haar doel fotograaf te worden. De verhalen en de beelden in haar hoofd krijgen het medium waar ze om vragen.
Voor haar afstudeerproject wil ze de vrouwelijke intimiteit visualiseren. “Als we intieme vragen hebben, hoeven we ons voor een antwoord maar tot Google te richten”, vertelt ze. En dat was vroeger wel anders. Ze speelt een spel met een aantal intieme vragen. Zoals: op wie wil ik lijken? Wat groeit er in mijn tuin? Ze mikt die in een zoekmachine en probeert vervolgens de suggestie te visualiseren.
Ze laat een foto zien van een naakt bovenlichaam waar drie plantjes op zijn gelegd. Digitale intimiteit, noemt ze dat. Op een volgende foto kan ze verder zijn gegaan met een kleur uit deze foto of misschien een van de plantjes. Zo borduurt ze verder op de vraag zonder zich te bekommeren om een antwoord.
Ze laat (nauwelijks) bewegend beeld van twee gekleurde zussen zien. Ze ademen in en uit, en doen dat sensueel. Het is een fascinerend proces.
“Ik wilde altijd al creëren. Kunstenaars zoeken naar authenticiteit, dus dat doe ik hier.” De foto’s en beelden van Eylem Polat zijn op 16 juni te zien tijdens de jubileumweek van Tien jaar Fashion Clash in winkelcentrum Entre Deux in Maastricht.