Voor het eerst is de collectie van verzamelaarsechtpaar Marlies en Jo Eyck in volle omvang te zien op twee locaties: het Bonnefanten in Maastricht en Buitenplaats Kasteel Wijlre.

Met behoud van karakter is een eerbetoon aan twee gedreven collectioneurs die sinds de jaren zestig de geometrisch-abstracte kunst een onderkomen boden en zo een toonaangevende collectie opbouwden.

In het Bonnefanten zijn 122 van de in totaal 146 werken te zien, in een steriele museale omgeving waar qua licht, klimaat en duiding niets aan het toeval wordt overgelaten. Een heel andere ervaring dan in Wijlre waar de collectie zich in haar natuurlijke habitat bevindt, met seizoenbeleving, weersinvloeden en het spel van binnenvallend licht. Kasteel Wijlre, waar de Eycks van 1981 tot hun dood hebben gewoond, is een symbiotische plek waar de schoonheid je overvalt. Hier, in het samenspel van groen en architectuur, valt alles op zijn plaats. 

Herman de Vries, Zonder titel (1977)

In het Hedgehouse, het paviljoen dat schuilgaat tussen de hagen van de kasteeltuin, voel je wat de bedoeling was van Marlies (1938-2023) en Jo Eyck (1929-2021) met hun verzameling. De architectuur maakt er een buiging voor de natuur. Het binnenstromende licht zet samen met de omliggende heggen, bomen en graspartijen de kunstwerken in een fraai schijnsel. De kunst in deze ruimte mag gelden als een dwarsdoorsnede van de collectie met een hoofdrol voor onder anderen Ad Dekkers, Peter Struycken, Herman de Vries, Guido Geelen en Shinkichi Tajiri. 

Ook elders op de buitenplaats voel je al wandelend dat de aangekochte kunst voor deze plek bestemd was. In het kasteel kun je zien dat voor het echtpaar kunst en leven onlosmakelijk met elkaar waren vervlochten. Er zijn werken te zien van onder meer Bridget Riley, Marlene Dumas, Ger van Elk, Leo Vroegindeweij, Giuseppe Penone en Chaim van Luit. 

Alles ademt bevlogenheid en je ervaart de kunst in de context van het fingerspitzengefühl van twee bezielde verzamelaars, die als mecenassen en pleitbezorgers enorm hebben bijgedragen aan de popularisering van abstracte kunst. Ontroerend is het om in de getoonde documentaire Een leven in beelden uit 2008 te zien hoe bezeten ze waren om de drie-eenheid van leven, natuur en kunst op die plek tot uitdrukking te brengen. Kunst moest, zo vond Jo Eyck, niet elitair zijn, maar juist in het leven passen. 

Met behoud van karakter. T/m 04.05 in Buitenplaats Kasteel Wijlre en het Bonnefanten. kasteelwijlre.nl / bonnefanten.nl