VPRO’s muziekplatform ‘3 voor 12’ heeft Heerlen uitgeroepen tot breakdancehoofdstad van Nederland. Want de stad heeft The Notorious IBA weg gekaapt uit Rotterdam. De wátte?
Breakdance is niet meer van de straat
Oké, zei Peter Weinstock, directeur van de Heerlense Muziekschool een jaar of wat geleden tegen twee jonge breakdansers die hij had aangenomen aan de net opgerichte School of Hiphop. “Doe je ogen dicht en vertel me wat je over vijf jaar bereikt wil hebben.”
“The IBA hangt in de lucht”, zei de een.
“Ja, want Nighttown is dicht”, zei de ander.
Weinstock: ,,De wátte hangt in de lucht? En wat is Nighttown trouwens?”
The Notorious IBA is een van de vijf grootste hiphop- en breakdance-events in de wereld, een festival met meer dan 75 topdansers uit 17 landen van over de hele wereld dat kan rekenen op zo’n drieduizend veelal internationale bezoekers. Weinstock raakte enthousiast en toog naar de gemeente met de vraag of ie ‘moest sleuren’ om het evenement binnen te halen. Gij zult sleuren zei de wethouder. Weinstock maakte geen vrienden in Rotterdam waar nog over een doorstart werd gedacht. “Je ziet dat deze straatcultuur goed past bij de bevolkingsopbouw van Heerlen. Voor een jongere uit een wijk als Vrieheide is een concert in het theater een contingentsbrug te ver. Breakdance en hiphop vormen een nieuwe manier om jongeren aan het culturele firmament te krijgen. Ze kunnen straks de wereldtop aan het werk zien, meedoen aan battles en zelf ontdekt worden.”
Zeker, breakdance komt van de straat maar is de straatcultuur inmiddels ontgroeid. Een van de knapen die Weinstock erop attent maakte The Notorious BA te ‘kapen’ was Javan Hoen uit Brunssum (18). Opvallend genoeg leerde hij breakdance in de plaatselijke dansschool en niet daarbuiten. ,,Ik ben geen gangster hè. Ik doe ook aan klassiek ballet. Dat breakdance exclusief van de straat was, is passé. We zeggen niet nee als de gemeente ons een zaal ter beschikking stelt. Sinds breakdance serieus wordt genomen, is het niveau op een hoger plan gekomen.”
Zelf danst Hoen vanaf zijn twaalfde. Op het Rotterdamse clubpodium Nighttown zag hij tijdens het IBA zijn grote helden uit de verenigde Staten en Korea dansen. Zogenaamde B-Boys die hun roem verzilverden door in videoclips van Justin Timberlake en Jennifer Lopez te dansen. Het inspireerde hem tot de oprichting van de Trashcan Heroes, een zogenaamde crew van kornuiten die samen dansen.
Breakdance is inmiddels al een generatie oud, en bestemd om te blijven. Hoen: ,,Breakdance moest van de straat af. Je kunt je lichaam niet tegen het beton blijven klappen. Binnen is het veiliger, vanwege de temperatuur en de ondergrond. Als je jezelf niet beschermt, zijn er op je 25-ste blessures ingesleten die nooit meer weg gaan. Veel dansers kampen met nekklachten en polsblessures, kapotte ellebogen en knieën.”
De nieuwe generatie breakdansers kan op Youtube perfect volgen hoe de helden het doen. Hoen: “Dan zien ze een Koreaan een paar minuten op één hand staan en proberen ze dat na te doen. Ze realiseren zich niet dat die jongen jaren nodig heeft gehad voor zijn spieropbouw.” Op straat de blits maken zonder bescherming in je hippe schoenen is vragen om problemen, meent hij.
Niks is verplicht, er zijn geen regels. Alles draait om respect voor de tegenstander in de battle. Dat is wat hij aantrekkelijk vindt. “We willen geen KNVB waar we wedstrijden moeten aanmelden. Wat we laten zien via de dans is hoe we ons voelen. Of we problemen hebben thuis of juist een goede dag op school hebben gehad. We genieten van de sfeer die we zelf oproepen. Dat maakt van ons een crew. En die maakt deel uit van onze identiteit. Buiten het breakdansen hebben we weinig vrienden.”
Die vrienden wonen wel overal. Er zijn middels publieksaanmeldingen uit 23 landen voor het evenement..
The Notorious IBE, 6, 7 en 8 juni op diverse locaties in Heerlen. Zie www.thenotoriousbe.com, www.thenotoriousibe.com, www.msh.nl en www.hklimburg.nl/dans