Begin jaren negentig maakte Marleen Daniëls (Heusden-Zolder, 1958) haar eerste modefoto backstage, in zwartwit, van een meisje met een puntig kapsel. ‘Backstage-fotografie was toen nog niet hip’, herinnert ze zich, ‘de magazines wilden liever catwalk-beelden voor hun covers.’
Van nabij volgde ze de opkomst van ‘De zes van Antwerpen’ (Ann Demeulemeester, Dries Van Noten, Walter Van Beirendonck, Dirk Van Saene, Dirk Bikkembergs en Marina Yee) en de Genkse eenling Martin Margiela. Ze trok met hen mee, en vergrootte haar actieradius.
In die tijd begonnen vooral Nederlandse bladen aan te dringen op back stage foto’s. Ze werkte met Dries Van Noten en Ann Demeulemeester, maakte kennis met Viktor & Rolf, met de fantasiewereld van John Galliano en met Olivier Theyskens.
Ook buiten de mode beleefde ze historische tijden: de val van de Berlijnse Muur en, in dezelfde periode, de val van de laatste Europese dictators. Vanachter de camera was ze getuige van de escalerende burgeroorlogen in Libanon en voormalig Joegoslavië.
‘Ik stond bevoorrecht op de eerste rij’, zegt Daniëls, die sinds 2018 ook voor ZL werkt, ‘zowel in de modewereld als in de échte wereld.’
Marleen Daniëls, Catwalk. Van 20/5 t/m 7/6 in C-mine Genk. c-mine.be
Marleen Daniëls, Sarajevo to Paris. Teksten: Veerle Windels, Eve Demoen en Femke Van Den Bosch. Grafisch ontwerp: Nousjka Daniels. Uitgeverij Stockmans, Duffel, 813 pagina’s.