Het moet maar eens gedaan zijn met de macht van de fotograaf. Aan het kruis met hem! Alle macht aan de modellen!
Lotte van Eijk Is dik. Wij mogen dat zeggen, want dat zegt ze zelf ook, en is er zelfs damn proud of. Ze bombardeerde zichzelf tot model en body positive activist. Dik zijn, maar toch verdomd sexy, het kan. Ook dat mogen wij zeggen van het Monster van Wokeness, want zo noemt ze zich zelf. En okay, ze laat het ook zien in haar smaakvolle lingerie.
Van Eijk is een van de elf modellen op de expo Power to the Models in het Stedelijk Museum in Breda, in het kader van BredaPhoto. Sommige modellen lijken moetjes, zoals de lokale superster DJ Tiësto (die laat zien hoe je dromen bewaarheid kunnen worden – het zal wel), en de duurzame veehouder die hier mag uitpakken met een promocampagne.
Spannender zijn de foto- en videoseries rond Jyoti Westrate, een schilderachtig mooi door Dagmar van Weeghel in beeld gebracht gelegenheidsmodel dat meer over de dubieuze praktijken achter haar adoptie wil weten. Of de sessies rond The Ghost Rider, een stijl-icoon op een customized motor uit een sloppenwijk in Nairobi, en de serie over Mohan, een medewerker van Defensie die niet voldoet aan het militaire stereotype (wit, masculien en über-hetero), maar queer is en van Indiase komaf. Hoe hem dat afgaat in de kazerne wordt er hier jammer genoeg niet bijverteld.
Gastcurator en fotograaf Jan Hoek (1984) draait in dit project de klassieke rolverdeling tussen fotograaf en model radicaal om, om zo de traditionele machtsverhoudingen ter discussie te stellen, en stigmatisering (een keer) tegen te gaan. De gefotografeerde krijgt zelf alle macht, van locatie tot aankleding en tot het auteurschap en auteursrecht aan toe. Het is een prikkelend uitgangspunt.
In de discohoek van fotomodel en multidisciplinair kunstenaar Bruin Parry komt de discussie tot een kolkende climax. In een clip op een videoscherm danst en zingt Parry, geboren met het syndroom van Down, zijn onnavolgbare versie van Michael Jacksons Thriller. Om hem heen danseressen. En fotograaf Jan Hoek. Hij hangt, half naakt, vastgenageld aan een kruis. Lekker pûh, eigen dikke schuld, altijd maar de macht willen hebben, lijkt Parry te willen zeggen. Hoek kijkt schuldbewust toe: hij had het nog zo goed bedoeld. (DvdB)
Power to the Models, van 9/9 t/m 29/11 in het Stedelijk Museum Breda. stedelijkmuseumbreda.nl