Met de expositie Exiles/Wall, rond ballingen en barrières in Israël, maakte Josef Koudelka twee jaar geleden indruk in het Nederlands Fotomuseum. Een van de handelsmerken van de gevierde Magnum-fotograaf: even indringende als poëtische zwart-witbeelden, vaak op panoramaformaat.
Josef Koudelka (Boskovice, 1938) brak wereldwijd door als persfotograaf met zijn beelden van de Russische inval in Praag in 1968. Twee jaar later ontvluchtte hij zijn geboorteland en vestigde zich in Parijs. Vanaf 1971 maakt hij deel uit van het fotografencollectief Magnum.
Sinds eind jaren
tachtig fotografeert hij vaak ernstig vervuilde industrielandschappen. Zijn eerste reeks maakte hij in de ‘Zwarte Driehoek’, een gebied op de grens van Duitsland, Polen en Tsjechië, waar hij voor het eerst met een analoge panoramacamera werkte. In 2012 ontwikkelde Leica voor hem een digitale panoramacamera. (DvdB)

Josef Koudelka – Industrielandschappen. Van 16 oktober t/m 27 januari in de Kunsthal van Museum Helmond. museumhelmond.nl