Het ging eigenlijk over wat anders, en er werd geen woord aan vuil gemaakt. Misschien omdat het niet goed uitkwam. Toch blijkt uit onderzoek van LJS Nieuwsmonitor dat cultuur het populairste gespreksonderwerp is in praatprogramma’s op de Nederlandse tv, ook bij de commerciëlen. In België zal het niet veel anders zijn, schat ik.

Cultuur? Het populairst?

De oorverdovende stilte die volgde op de uitkomst, kan niet alleen het gevolg zijn van de komkommermanie, waarmee journalisten in augustus doorgaans zijn behept. Misschien kwam de uitkomst wel niet van pas, per slot van rekening hebben de media de laatste jaren nogal ingeteerd op cultuur. Neem het cultuurkatern van NRC Handelsblad, ironisch genoeg de opdrachtgever van bovengenoemd onderzoek. Dat is geen schim meer van het ooit fameuze Cultureel Supplement.

Enfin, al dat snijden en korten is niet alleen voor niets geweest, het blijkt nu ook nog eens de verkeerde route, nu cultuur de hoofdmoot blijkt van op kijkcijfers sturende praatprogramma’s.

Hoewel wij geen dure bureaus kunnen inhuren, kijkt ook Zuiderlucht voortdurend naar zijn publiek. Het aantal lezers groeit nog steeds, zo constateren we bij onze verdeelpunten – waarvan het aantal inmiddels is gestegen van 230 naar 270. Met ingang van dit nummer laten we onze oplage meegroeien, ook buiten de provinciegrenzen: Zuiderlucht is nu ook in verkrijgbaar in Eindhoven, de creatieve hotspot van het zuiden waar we niet kunnen ontbreken. Ook de interesse uit de Randstad groeit, dat publiek willen we dit najaar met een ZL-app gaan bedienen.

Dit gebeurt allemaal op het moment dat u de dikste Zuiderlucht uit onze geschiedenis leest. Dat komt vooral door de ingevoegde special: het eerste nummer van theatermagazine Jeroen, ook beschikbaar in de theaters van Genk, Heerlen, Maastricht en Sittard.

Over naar de inhoud. Emile Hollman reisde voor dit nummer af naar Zuid-Frankrijk om er een prachtig interview op tge tekenen met Dmitri Liss, de ambitieuze nieuwe chef-dirigent van de Philharmonie Zuid-Nederland. Verder staan we stil bij de Nederlandse ondertoon van World Press Photo, waarvan de editie 2015 binnenkort te zien is in Eindhoven en Maastricht. We laten u kennismaken met het nieuwe documentaire-festival DocFest, en met de Philicorda, de door Philips gepatenteerde vinding waar muziekpionier Dick Raaijmakers (Kid Baltan) ooit bij betrokken was.

Even verderop legt de Britse designer Jasper Morrison uit dat ontwerpers zich veel te druk maken over nieuwe vormen. Zij – en wij – zijn beter af als ze beter om zich heen kijken, naar al bestaande vormen. Zoals we, bijvoorbeeld, volop oude vormen zien in het werk van de Argentijn Christian Riffel, boegbeeld van het straat art festival Colors in Transition in Heerlen. We laten het werk van Riffel, zie de cover van dit nummer, contrasteren met de immer imponerende zwart-foto’s die Werner Mantz in de jaren dertig in dezelfde stad maakte.

Dit alles, en nog veel meer in ZL9. Veel leesplezier, ook in Eindhoven en omstreken!